The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
May 16, 2024
Version
Tape Version 2024
Status
valid
Validation date
May 28, 2024
Documentalist
yann brecy (yann.brecy@ircam.fr)
Realisation
  • Jérôme Combier (Composer)
  • Sébastien Naves (Sound engineer)
  • Yann Brécy (Computer Music Designer)
Upgrade motivation
Non Real Time version intended to be played as a tape containing the electronics with a click track. Does not require the use of Max
Comment
Ableton Live Session

Other Versions

Montreal2020April 30, 2020

Reprise CGPMarch 29, 2012

creationOctober 5, 2010

Detailed Staff

clarinet, piano, violin, viola, cello

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Channel Details

Number of output channels
4

Electronic Equipment List

Audio Equipment

4 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - For diffusion of the baked tapes
5 ear-monitor
Headphones (generic) - for the click track

Computer Music Equipment

1 Live
Music Software (Ableton) - version 11

Downloads

score

jérôme Combier

comment

score with pedals and annotations for electronics

1.85 Mo

Gone_offline

Sebastien Naves & Yann Brecy

3.29 Go


Instructions

Description

In the original version of the piece, the sound of the six instruments are processed in realtime through several sound-effects, along with some prerecorded soundfiles triggered trough the piece.

This version is an tape version, where all the electronics are baked into a tape, within an Ableton live Session. A midi and an audio click track are provided to play alongside the tape.

Audio setup

No input beside the amplification of the instruments (if needed)

  • 4 channel audio outputs for the tapes
  • 1 channel audio output for the click-track.

Loudspeaker setup

  • Speaker 1 & 2 : Stage Left and right
  • Speaker 3 & 4 : Stage wide Left and wide right

speaker_setup

Software installation

  • Download the main project
  • Open “Gone_non_realtime.als” with at least Ableton live 11.X

DSP status

  • Depending on your hardware.
  • 48kHz.

Routing in Ableton:

There are multipe tapes within the Ableton live Session, to let some flexibilty regarding the mixing.

You will find :
2 stereo tracks with the prerecorded sound files :

  • SF 1/2 : to speakers 1 and 2
  • SF 3/4 : to speakers 3 and 4

2 stereo tracks with the prerecorded realtime effects :

  • FX 1/2 : to speakers 1 and 2
  • FX 3/4 : to speakers 3 and 4

2 stereo track with more baked realtime effects :

  • Spat FX 1/2 : to speakers 1 and 2
  • Texas FX 3/4 : to speakers 3 and 4

Ableton_session

You can route the midi or audio click tracks to an ear monitoring system for the instrumentalists.

The “Reference” track is only there for reference and synchro purposes. Must be muted during performance.

Program Notes

_Gone_ fut le premier titre de _Solo_, monologue écrit par Samuel Beckett en 1979 à la demande de David Warrilow, acteur de l’adaptation anglaise du _Dépeupleur_ crée à New-York en août 1977\. Quand Beckett lui demande ce qu’il imagine comme texte, l’acteur répond : « Je voyais l’image d’un homme debout sur une scène, éclairé par en haut. Il se tient dans une sorte de cône de lumière. On ne distingue pas son visage et il parle de la mort 1. » Solo commence par ces mots : « Sa naissance fut sa perte. »

Gone clôt un recueil ouvert en 2006, regroupant quatre pièces de musique de chambre : Noir azur (pour trio à cordes, 2006), Noir gris (pour trio à cordes, 2007), Hors crâne (pour violon, violoncelle et électronique, 2008) et Gone (pour clarinette, piano, trio à cordes et électronique).

Peut-être Gone est loin de l’univers de Beckett et de l’entreprise première que je m’étais fixée car loin de l’épure recherchée initialement, le peu d’idée, la restriction des éléments musicaux et surtout la simplicité de leur figuration, mais toutefois je n’ai pas dérogé à la recherche d’une forte contrainte formelle, et numérique à l’origine de toutes les proportions musicales (le temps accordée à telle ou telle idée) et qui reste ainsi la constante de ces quelques pièces.

Si le point de départ reste le texte et la fabrication d’une matière musicale mélodique puis harmonique issue précisément des mots ou des bribes de phrases, le texte de Beckett a vite été abandonné dans le cours de la fabrication de la musique. Les échelles de hauteurs construites se sont vite émancipées.

Au départ, je me souviens qu’il y avait aussi la recherche d’un timbre précis, d’une qualité de son : une matière noire, profonde, sans repère, ni rythme, ni hauteurs, des bruits de frottements, de souffles, de pression d’archet, comme origine de tout son ou même de toute idée à naître. Ce souffle de l’acteur, David Warrilow prenant sa respiration (rauque et sourde) que l’on entend au début de Solo.

L’ajout de l’électronique, s’il m’éloigne incontestablement de la parole parcimonieuse de Samuel Beckett, devrait me permettre en contrepartie d’accéder à ce monde de bruits et de tensions. Plus encore, sa fonction première est de masquer, ou en quelque sorte détruire, ce qui est lisible dans le travail instrumental. Enrichir à ce point le timbre pour que la musique ne soit plus que le fantôme d’elle-même.

[image:40][Gone]

Peut-être Gone est loin de l’univers de Beckett et de l’entreprise première que je m’étais fixée car loin de l’épure recherchée initialement, le peu d’idée, la restriction des éléments musicaux et surtout la simplicité de leur figuration, mais toutefois je n’ai pas dérogé à la recherche d’une forte contrainte formelle, et numérique à l’origine de toutes les proportions musicales (le temps accordée à telle ou telle idée) et qui reste ainsi la constante de ces quelques pièces.


  1.  James Knowlson, Beckett, p. 1038, Actes Sud, Arles 1999, traduction Oristelle Bonis (Damned to fame, The Life of Samuel Beckett, Londres 1996)

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