The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
2 septembre 2020
Version
portage2020
Status
valid
Validation date
6 septembre 2020
Documentalist
Jose Miguel Fernandez (Jose.Miguel.Fernandez@ircam.fr)
Realisation
José-Miguel Fernández (Computer Music Designer)
Length
20 min

No other versions

Detailed Staff

harp

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Audio Equipment

1 Schertler Harp
Contact Microphones (Schertler)
1 DPA 4061
Condenser Microphones (DPA)
6 Loudspeaker
Loudspeakers (generic)
1 contact microphone
Contact Microphones (Accusound)
1 Microphone
Microphone (generic)

Computer Music Equipment

1 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic)
1 Ircam Spat
Library (Ircam)
1 antescofo~
External objects (Ircam)
1 Max 8
Max (Cycling74)

Downloads

roll2020 Patch

Jose Miguel Fernandez

378.59 Mo

roll2020 Patch

Jose Miguel Fernandez

378.59 Mo

ircam spat

Ircam

commentaire

add to max package

1.05 Go

ircam spat

Ircam

commentaire

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Instructions

Audio Setup:

Loudspeaker setup

6 speakers around the public

1 2

6 3

5 4

Microphones

4 microphones (adc 1 to 4 in the MaxMsp patch)

adc1-> DPA 4061 (inside the harp)

adc2-> Piezzo (on the body of the instrument)

adc3-> Contact microphone (Schertler)

adc4-> overhead microphone (cardioid)

MaxMsp Setup:

Events are triggered by a switch« Midi pedal » connected to the computer (via a Midi Interface or Audio card with Midi) through a converter (Midi keyboard, Midi Solutions Footswitch Controller, etc…)

0.- Put ircam-spat folder in the Max8 package (in Documents/Max8)

install the PerColate (for the vstretch object)

install the max sound box package from Ircam :

  • psychoirtrist~ (pitch synchcronous yin-based choir synthesis) version 3/2018 (19)
  • iana~, version 03/2018 (7)
  • Ircam descriptor: dernière version

Audio Status

  • Overdrive On
  • Sampling rate 48k
  • I/O vector size 128 (à vérifier)
  • Signal Vector Size 64 (à vérifier)

1.- Open the Roll... n'Roll... n'Roll MaxMSP patch « Harpe-traitements49-2020.maxpat »

2.- Set the « midi pedal » to trigger events in the patch

  • check for pedal polarity
  • turn off pedal actions toggle if you need to test, then turn on before the performance

3.- Change scores: The patch have 5 scores for each mouvement. The transition from score 2 (Shig) to 3 (mobile) must be done by hand

Program Notes

« Roll » doit ici s’entendre dans une large polysémie : comme flux (sonore), mouvement (perpétuel), rotation (des planètes), tourbillon (d’un derviche tourneur), bercement (d’un nouveau-né), ondulation (la houle traversant les océans), torsion, secouement, enroulement, défilement...
Dans ce cycle de pièces écrit pour Hélène Breschand, la harpe classique est un instrument polymorphe, à la fois acoustique et « préparé » par ordinateur. Ainsi la harpe devient-elle à la fois instrument-espace – comme espace d’écoute, espace d’écriture, espace sonore intime projeté vers l’extérieur – et micro-orchestre, instrument archaïque et mobile sonore.
Succession de formes-mobiles ou de formes-états, spatialisées, répétées et désordonnées, étirées (dans leur spectre, comme dans le temps et l’espace), Roll... n’Roll... n’Roll est un catalogue d’objets sonores, une micro-géographie de gestes et de textures, qui se joue des clichés pour mieux les détourner.


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